12 december 2025
Sliedrecht heeft een grote behoefte aan nieuwe woningen. Voor gezinnen, starters en senioren uit Sliedrecht en de regio. In het bestaande deel van het dorp is te weinig ruimte om aan deze vraag te voldoen. Daarom ontwikkelt de gemeente samen met partners de nieuwe woonwijk Sliedrecht-Noord.
De gemeente wil veel huizen bouwen. Met de bouw van Sliedrecht-Noord bieden we onze kinderen en kleinkinderen de mogelijkheid om in Sliedrecht te blijven wonen. Alleen dan is het mogelijk dat de volgende generaties in Sliedrecht blijven wonen. We zijn er trots op dat we voor Sliedrecht-Noord ruimte hebben gevonden in de polder van Sliedrecht.
We werken hard aan de voorbereidingen voor de bouw van Sliedrecht-Noord. Met elkaar is het zogenoemde contourenplan gemaakt. Dit plan schetst de kaders voor Sliedrecht-Noord. Het college van burgemeester en wethouders heeft het contourenplan aangeboden aan de gemeenteraad. Het college vraagt de raad om het plan vast testellen.
Betaalbaar wonen
Sliedrecht-Noord biedt ruimte voor ongeveer 1.880 woningen. Minimaal twee derde van de woningen zijn betaalbaar. Het gaat om verschillende soorten huur en koopwoningen. Waarvan 400 sociale huurwoningen. De meeste huizen zijn eengezinswoningen. Het totale woningbouwprogramma komt in het masterplan te staan.
Voorzieningen
Naast woningen komen er ook voorzieningen. De wijk krijgt een levendig hart met scholen, zorg en voorzieningen als winkels voor dagelijkse boodschappen.
Groene verbinding
Sliedrecht-Noord is een groene, duurzame wijk die past bij het polderlandschap. Tussen de woningen en het spoor komt een langgerekt park van oost naar west. Vanuit het parklopen groenstroken en sloten de wijk in. Dit zorgt voor verbinding met de polder. Het park biedt ruimte voor de opvang van water. Daarnaast is het een plek om te wandelen, te sporten, spelen en ontspannen. Met de Noord-Zuidverbinding sluit het bestaande dorp op een natuurlijke manier aan op de nieuwe wijk. De A15 vormt zo geen harde scheiding.
Voetgangers en fietsers voorop
In Sliedrecht-Noord staan wandelen en fietsen voorop. Het ontwerp van de wijk isgebaseerd op het STOMP-principe. Dat staat voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer,Mobiliteitsdiensten en Privéauto. Dit betekent dat er vooral veel aandacht is voor veelveilige en goed verlichte wandel- en fietspaden. Er komen nieuwe bushaltes op de N482en Parallelweg. Het treinstation Sliedrecht is het centrale knooppunt voor het openbaarvervoer. Sliedrecht-Noord is autoluw. Parkeren gebeurt op afstand van woningen opbinnenterreinen. De straten blijven zo open en groen. Met veel ruimte om te spelen.
Volgende stap
Als de raad het contourenplan vaststelt, dan is er een goede basis. Daarnaast vraagt de gemeente aan de provincie Zuid-Holland om het plan op te nemen in hun ruimtelijkbeleid. Dit is een belangrijke stap voor de ontwikkeling van de nieuwe wijk. De volgende fase is dan het opstellen van het masterplan, waarin de details verder worden uitgewerkt.
Het contourenplan, de samenvatting daarvan en andere stukken zijn te vinden op raad.sliedrecht.nl.
De gemeente wil veel huizen bouwen. Met de bouw van Sliedrecht-Noord bieden we onze kinderen en kleinkinderen de mogelijkheid om in Sliedrecht te blijven wonen. Alleen dan is het mogelijk dat de volgende generaties in Sliedrecht blijven wonen. We zijn er trots op dat we voor Sliedrecht-Noord ruimte hebben gevonden in de polder van Sliedrecht.
We werken hard aan de voorbereidingen voor de bouw van Sliedrecht-Noord. Met elkaar is het zogenoemde contourenplan gemaakt. Dit plan schetst de kaders voor Sliedrecht-Noord. Het college van burgemeester en wethouders heeft het contourenplan aangeboden aan de gemeenteraad. Het college vraagt de raad om het plan vast testellen.
Betaalbaar wonen
Sliedrecht-Noord biedt ruimte voor ongeveer 1.880 woningen. Minimaal twee derde van de woningen zijn betaalbaar. Het gaat om verschillende soorten huur en koopwoningen. Waarvan 400 sociale huurwoningen. De meeste huizen zijn eengezinswoningen. Het totale woningbouwprogramma komt in het masterplan te staan.
Voorzieningen
Naast woningen komen er ook voorzieningen. De wijk krijgt een levendig hart met scholen, zorg en voorzieningen als winkels voor dagelijkse boodschappen.
Groene verbinding
Sliedrecht-Noord is een groene, duurzame wijk die past bij het polderlandschap. Tussen de woningen en het spoor komt een langgerekt park van oost naar west. Vanuit het parklopen groenstroken en sloten de wijk in. Dit zorgt voor verbinding met de polder. Het park biedt ruimte voor de opvang van water. Daarnaast is het een plek om te wandelen, te sporten, spelen en ontspannen. Met de Noord-Zuidverbinding sluit het bestaande dorp op een natuurlijke manier aan op de nieuwe wijk. De A15 vormt zo geen harde scheiding.
Voetgangers en fietsers voorop
In Sliedrecht-Noord staan wandelen en fietsen voorop. Het ontwerp van de wijk isgebaseerd op het STOMP-principe. Dat staat voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer,Mobiliteitsdiensten en Privéauto. Dit betekent dat er vooral veel aandacht is voor veelveilige en goed verlichte wandel- en fietspaden. Er komen nieuwe bushaltes op de N482en Parallelweg. Het treinstation Sliedrecht is het centrale knooppunt voor het openbaarvervoer. Sliedrecht-Noord is autoluw. Parkeren gebeurt op afstand van woningen opbinnenterreinen. De straten blijven zo open en groen. Met veel ruimte om te spelen.
Volgende stap
Als de raad het contourenplan vaststelt, dan is er een goede basis. Daarnaast vraagt de gemeente aan de provincie Zuid-Holland om het plan op te nemen in hun ruimtelijkbeleid. Dit is een belangrijke stap voor de ontwikkeling van de nieuwe wijk. De volgende fase is dan het opstellen van het masterplan, waarin de details verder worden uitgewerkt.
Het contourenplan, de samenvatting daarvan en andere stukken zijn te vinden op raad.sliedrecht.nl.
